woensdag 5 oktober 2011

Tutorial stokhaken

Ik zie het steeds vaker op allerlei blogjes verschijnen: stokhaken!

Zelf ben ik met een lekkere warme omslagdoek bezig. Ik heb er al een tijdje niets meer aan gedaan, want ik wil eerst m'n grannykussentje afmaken (die wordt trouwens prachtig, vind ik zelf, maar daarover later meer).

Dit is 'm! Er zitten al 3 bollen wol in en ik heb er ook nog drie te gaan.......nog even doorzetten dus.

 Hieronder leg ik uit hoe je zelf zo'n mooie omslagdoek (of sjaal) kunt maken.

Allereerst de techniek van het stokhaken:








Op deze manier maak je dus bv een mooie sjaal....

Voor het maken van de omslagdoek begin je met 5 lossen. In die 5 lossen maak je 5 lussen. In de vijf lussen haak je 7 vasten. Vervolgens haak je in de eerste vaste 5 lussen, dan in de volgende 5 vasten één lus en in de laatste vaste weer 5 lussen.

Zo dus:



Op deze manier maak je dus een omslagdoek. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Je kunt trouwens ook op You Tube kijken. Daar worden diverse filmpjes getoond over stokhaken, meestal onder de noemer 'broomstick lace'.

Veel succes!

11 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

    Ik ben helemaal besmet met het virus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind de kleuren van mijn omslagdoek mooi maar die van jouw doet er niet voor onder!
    Goeie uitleg trouwens!
    Groetjes, Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geeft een leuk effect idd
    Ik ga jou ook volgen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is so beautiful, I love the colours I voted for you over at Annemarie's link up. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor de uitleg. Ik wil het ook gaan proberen. Erg leuk je sjaal, maar ik wil beginnen met wat kleiners

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor jullie leuke reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige kleuren, De techniek is me al bekend maar het is fijn wanneer het zo duidelijk wordt uitgelegd.
    Ik krijg er ook veel vragen over. zo,n omslagdoek lijkt me ook wel leuk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, ik heb zit nog nooit gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedoel je met meerderen dan , in elk eerste en laatste vaste ( begin en einde ) 7 lussen maken ? en gewoon tussenin 5 vaste over heel de lijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet helemaal, je begint met 5 lossen. In elke losse maak je 1 lus. Vervolgens haak je in die 5 lussen 7 vasten. Omkeren. In de eerste vaste maak je dan 5 lussen, in de volgende vaste maak je 1 lus, in de volgende 4 vasten haak je ook 1 lus (in elke vaste 1 dus). In de laatste vaste haak je weer 5 lussen. Je meerdert op deze manier aan het begin en het eind door telkens in de laatste vaste 5 lussen ipv 1 lus te maken. Omkeren. Haak vervolgens 5 vasten in elke 5 lussen, behalve in de eerste en in de laatste vijf lussen. dan haak je 6 vasten. In die extra vaste maak je straks weer 5 lussen, zo meerder je dus.
    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    Succes!

    Groetjes,
    Andina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. LEUKE site..... en duidelijke uitleg.. dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen